Interview met Angela Smeink / HR Efficiency Partner
Sinds wanneer ben je lid?
In mei 2015 ben ik lid geworden van Ondernemend Wijdemeren.
Wat voor soort onderneming heb je en waarom heb jij gekozen voor het ondernemerschap?
HR Efficiency Partner is een eenmanszaak. Ik noem mijzelf HR Professional en ik ben gespecialiseerd in het snel, praktisch en efficiënt aanpakken van vraagstukken en problemen rondom personeel. Dat kan variëren van het opzetten van een gestructureerde en efficiënte personeelsadministratie tot het oplossen van een arbeidsconflict. Personeelsplanning, ingewikkelde arbeidswetgeving, veranderingen in verzekeringen en pensioenregelingen, vergrijzing, tekort aan personeel: allemaal zaken waar een ondernemer wel mee te maken heeft, maar die hem/haar afleiden van datgene waar hij/zij goed in is: verkoop, productie en ontwikkeling van de producten of dienst van zijn of haar onderneming. Ik vind het geweldig om zulke vraagstukken te helpen oplossen!
Met HR Efficiency Partner ben ik in januari 2014 gestart na na meer dan 25 jaar in loondienst gewerkt te hebben. De laatste 10 jaren was ik als Manager HR (Human Resources oftewel Personeelszaken) verantwoordelijk voor het personeelsbeleid van een grote ICT-onderneming. Om diverse redenen kwam er zo’n moment waarop ik dacht: blijf ik dit doen tot mijn pensioen? Nee dus. De beslissing om voor mijzelf te beginnen, ontstond in 2013, na gesprekken met vele zakelijke en persoonlijke relaties. Ik heb er nog geen dag spijt van!
Wat is je ideale klant en wanneer mogen mensen contact opnemen?
Een ideale klant heb ik niet. Wel denk ik dat mijn werkzaamheden het meest lonend zullen zijn voor ondernemingen met zo’n 10 man personeel of meer. Er is dan vaak te weinig tijd voor de interne organisatie. De financiële administratie is waarschijnlijk bij een administratiekantoor ondergebracht maar alles rondom medewerkers doet ‘de baas’ zelf: arbeidscontracten, verzekeringen voor personeel, bewaking van kwaliteit van medewerkers, hun ontwikkeling; de ondernemer pakt het naar eer en geweten aan. Terwijl wet- en regelgeving rondom personeel bijzonder ingewikkeld is geworden, fouten maken daarmee heel kostbaar kan zijn en vergrijzing of juist een tekort aan personeel vragen om gestructureerde oplossingen.
Iedere ondernemer met vraagstukken rondom personeel mag dus contact met mij opnemen!
Ben je lid van meerdere regionale bedrijfsverenigingen?
Ik ben ook lid van de BV Hilversum.
Waarom ben je lid geworden en wat verwacht je eruit te halen?
Het is leuk om andere mensen, andere ondernemers, te leren kennen. Dat lukt inmiddels aardig, hoewel je daar wel veel tijd in moet investeren: ik probeer elke bijeenkomst aanwezig te zijn en gesprekjes aan te knopen. Dat laatste vind ik niet altijd gemakkelijk omdat veel mensen elkaar al erg lang kennen en zo’n bijeenkomst gebruiken om ‘bij te kletsen’. Ik ben niet iemand die zich daar dan ‘tussenwringt’. Gewoon blijven komen is dus belangrijk.
Ik ben niet lid geworden met de verwachting er concreet iets uit te halen. Zelf heb ik er nog geen nieuwe klanten aan over gehouden maar OW heeft mij wel contacten opgeleverd die aan mij diensten leveren. Heel handig!
Wat heb je te bieden aan de vereniging en/of aan de leden van Ondernemend Wijdemeren.
Elke ondernemer met personeel nodig ik van harte uit om vrijblijvend contact op te nemen. Ik heb zeker ideeën voor een leden voor leden actie, maar daar moet ik nog handen en voeten aan geven. Dus daarover volgt later meer informatie.
Ambieer je een functie in de vereniging Ondernemend Wijdemeren?
Altijd leuk om een bestuurs- of commissiefunctie te vervullen! Alleen nu nog niet omdat ik nog bestuurslid ben bij een grote zeilvereniging. In de loop van 2018 mogen jullie het mij opnieuw vragen.
Zou je relaties willen uitnodigen om eens een bijeenkomst bij te wonen?
De zakelijke relaties die ik heb, wonen en werken grotendeels buiten Wijdemeren. En degene die ik in Wijdemeren ken, zijn al lid….