BijzOndernemend Wijdemeren

By GJFdeJong,

KORTENHOEF– Zonder verwachtingen liep ik het terrein op van jachtwerf Gebroeders de Kloet. Op naar de 3e editie van de Wijdemeerse Haringparty, vergezeld door een wijnproeverij, verzorgd door twee wijnspecialisten. Haring en wijn lustte ik wel en dat verzekerde me van een minimaal aangename middag voor de maag. Met die gedachte liep ik het grote netwerkevenement tegemoet.

In eerste instantie zocht ik voorzitter Wim Lorjé. Als snel vond ik hem. Hij stak vlot en voortvarend van wal, af en toe de hand schuddend van een bekende. “We zijn een ondernemers vereniging maar het allerleukste is het sociale contact. Er komen hier vanavond zo’n 140, 150 mensen. Twee keer per jaar hebben we een wat groter feest en dit is daar een van. Belangrijk voor onze groep is dat je bekend raakt met elkaar en zo bekend raakt met je regio en de kwaliteit die het in huis heeft. Waarom een drukker uit Limburg benaderen als je die ook in je eigen regio hebt? En je kan sommige dingen natuurlijk wat efficiënter aanpakken met een groep, zoals werkgelegenheid met de lokale en ook regionale overheden. Want laten we niet vergeten. Hier wonen is fantastisch maar zonder werkgelegenheid, wordt je een slaapgemeente”.

Gooisch goud
Ook al had ik meer geluisterd dan gesproken, ik had flinke dorst gekregen. De wijnstands liep ik voor nu even voorbij. Eerst een pilsstand bezoeken. Voor informatie over het reilen en zeilen van de betreffende bierbrouwer uiteraard. “Guido de Wit van de Gooische Bierbrouwerij. Proost!” en hij gaf me een zojuist getapt glas bier. “Wat is dat smaakje dat ik erdoorheen proef?” vroeg ik vrolijk na mijn eerste slok. “Wij maken meestal bieren met boekweit. Die korrels vind je ook terug in de wapens van Hilversum en Bussum. Boekweit is een authentiek Goois ingrediënt omdat hier niet veel anders wilde groeien. Je drinkt nu Gooisch Goud.” Het werd drukker bij de tap, dus ik besloot even naar een cameraman te lopen die ik eerder had zien filmen. Een kleine ploeg bleek Guido de Wit te volgen. Op mijn waarom kreeg ik te horen dat hij iets bijzonders voor zijn kind had gedaan. Even later, toen de rust wat was wedergekeerd bij de bierkraam, vroeg ik Guido hiernaar.

Commerciële werkplaats
“Nou, het zit zo. De sociale werkplaatsen gaan opgeheven worden. Net als met de subsidies voor de cultuursector zie je dat ook de sociale sector het steeds zwaarder krijgt. Naast mijn baan als directeur van Royal Floral Holland – de bloemenveiling in Aalsmeer – ben ik als bierbrouwer banen gaan creëren voor mensen als mijn dochter. Zij heeft een beperking en ik wil natuurlijk dat zij de mogelijkheden behoudt die ze op een sociale werkplaats bieden. Verder heb ik haar op deze manier dichter bij me.” Dit verhaal had me geboeid. Bijzonder hoe deze ondernemer zijn mogelijkheden benutte voor een dergelijk sociaal doel. Natuurlijk was voor hem de betrokkenheid logischerwijs groot, maar hij deed het wel. Het zou mooi zijn als andere bedrijven met minder directe aanleidingen dit voorbeeld gingen en ook konden volgen. Wethouder Theo Reijn (o.a. Economische Zaken) sprak de groep later op de avond toe over een historische beslissing. Er was een grote hoeveelheid overheidsgeld beschikbaar voor de regio. Wellicht een kans om met iets van dat geld ook meer Gooisch Goud te maken?

Jachtwerf
Meestal is een praatje met de gastheer een logisch onderdeel van wat je kwijt wil over een evenement. Zo was ik op zoek naar Martin de Kloet, de eigenaar van de werf. Terwijl ik op hem af liep stuitte ik op een oude bekende uit mijn jeugd, Roland Hengeveld. Hij bleek een van de twee wijnspecialisten te zijn en ik had het geluk dat ‘wijn op bier geeft plezier’ opging. Leuk om een oude bekende te spreken. Ook bij hem hoorde ik het een en ander terug van de sociale mens achter de ondernemer. Terugkomen van een tegenslag, carrièreswitch en nu gelukkig met deze nieuwe uitdaging als zelfstandig ondernemer.
Met een glimlach in mijn lijf liep ik daarna af op Martin de Kloet. Zijn bedrijf betrof niet alleen een jachtwerf, zoals bleek: “We bouwen zeiljachten en aluminium boten maar vervaardigen ook roestvrij staal. Zo werken we ook bijvoorbeeld voor de kermisindustrie. Denk aan staalconstructies voor een reuzenrad”. Later in het gesprek scheen ook een licht op de achtergrond van Martin. Hij vertelde vol trots over zijn zoon. Hoe die als klein mannetje zijn weg vond in het leven en daarin ook al op hem leek. En hoe vanzelfsprekend het ook is dat elk mens een verhaal heeft, het begint toch pas te leven als je het daadwerkelijk hoort.

WIJdemeren
Nadat ik Martin de hand schudde en het terrein af liep, waardeerde ik de groep die ik achter me liet meer. Deze ondernemers nemen risico’s en hun inspanningen leveren veel van onze banen op. En hoe vaak hebben we niet met hen te maken? De fietsenman, de bakker, notaris, aannemer, kunstenaar, noem maar op. Bedrijven zijn misschien wel op hun best als ze een relatie hebben met het gebied waarop ze gegrondvest zijn. Wellicht dat juist dit verdwijnt als ze uit hun muren beginnen te scheuren en hun sociale karakter beginnen kwijt te raken.

DOOR: NIELS VAN DER HORST

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor BijzOndernemend Wijdemeren


Interview met Erik Beemster / Thuiz bij Kinderopvang

By GJFdeJong,

Thuiz bij Kinderopvang in Kortenhoef bestaat sinds 1990 en is ooit begonnen als Stichting Kinderopvang de (B)engeltjes. Als men binnen Kortenhoef ‘de (B)engeltjes’ noemt, dan weten de meesten meteen dat het om de Kinderopvang gaat, terwijl deze naam in 1999 al is veranderd in Stichting Kinderopvang
’s-Graveland.
 
Onze huidige naam (sinds 2015) geeft mooi weer waar ik voor sta qua organisatie. Men moet zich thuis bij ons voelen. De kinderen, de ouders, de medewerkers, eigenlijk iedereen. Wij zorgen voor een open en toegankelijke sfeer. Wij vinden het persoonlijk contact en elkaar kennen in deze branche van enorme toegevoegde waarde en derhalve zijn wij trots op onze bewust kleinschalige opvang. Ook in Nederhorst den Berg opereren wij als Thuiz bij met dezelfde kernwaarden en prioriteit voor persoonlijke aandacht.
 
Onze dagopvang (voor kinderen van 0-4 jaar) is sinds februari 2016 gehuisvest in ‘De Matrijs’ aan de Julianaweg 11a te Kortenhoef, voormalige pand voor dagbesteding van mensen met een lichamelijk en verstandelijke beperking. Ons pand is ruim van opzet, heeft grote groepsruimtes en een flinke buitentuin. Daarnaast is het pand gelegen tussen allemaal huizen en derhalve geen verkeer rondom. Wij hebben twee babygroepen, twee peutergroepen en een peuterspeelzaal. Tevens hebben wij drie buitenschoolse opvang locaties, waarvan één in de Regenboogschool, één in de Antoniusschool (beide 4-8 jaar) en voor de kinderen vanaf 8 jaar een buitenschoolse opvang bij de scouting uit Kortenhoef, Klaas Toxopeus.
 
Wat de naam al aangaf, het betreft een Stichting. Omdat ik het van groot belang vind dat we zoveel mogelijk lokaal doen en ik graag met de ondernemers in Wijdemeren contact wilde komen, heb ik eind 2011 gevraagd of ik mij mocht aansluiten bij het toenmalige OCW. Ik heb vanuit het OCW / Ondernemend Wijdemeren al diverse leuke nuttige en gezellige contacten gelegd. 
 
Zelf heb ik in een ver verleden HEAO Bedrijfseconomie gedaan, waarna ik in de ICT terecht ben gekomen en 15 jaar bij KPN en de Rabobank heb gewerkt. Daar haalde ik niet genoeg voldoening uit en besloot om mij maatschappelijk in te gaan zetten bij de kinderopvang waar mijn kinderen ook op zaten. Door mij steeds verder te verdiepen in de materie, dingen op te lossen en op te pakken, bleek steeds meer dat ik hier wel op mijn plek zat. Dat werd ook door anderen zo ervaren en uiteindelijk werd mij gevraagd of ik dat niet voor ‘vast’ wilde doen. Er is veel gebeurd afgelopen jaren, maar alles wat er op je pad komt, daar leer je van. Ondanks alle strenger eisen, financiële crisis en steeds krapper wordende markt en groeiend aantal concullega’s bestaan wij nog steeds en staan we sterk. We hebben een prachtig ruim en netjes pand en gedreven collega’s die stuk voor stuk al bovengemiddeld lang al bij ons werken. Trots is een woord dat goed mijn beschrijft hoe ik me voel op het moment dat ik dit opschrijf. Uiteraard vind ik het leuk als men een keer wil komen kijken, ook als men geen behoefte aan kinderopvang heeft. 

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Interview met Erik Beemster / Thuiz bij Kinderopvang


Interview met Alexander Kroon / Vermex Ongediertebestrijding

By GJFdeJong,

In het voormalige pand van de ABNAMRO in Loosdrecht werden Ramona en Arjanne hartelijk ontvangen door Alexander en zijn vrouw Cora Vlug. Ze hebben er in korte tijd een prachtig woonhuis van gemaakt! Tijdens de heerlijke koffie vertelden zij hoe zij veel particulieren en zakelijke klanten helpen met duurzame ongediertebestrijding.

Sinds wanneer ben je lid?
Wij zijn twee jaar geleden lid geworden en vinden het een leuke, gezellige club.

Wat voor soort onderneming is Vermex?
Wij zorgen met onze ongediertebestrijding en -preventie dat mensen zorgeloos kunnen werken en wonen. Met meer dan 10 jaar ervaring hebben wij al heel wat mensen blij gemaakt! En de afwisseling maakt mijn werk zo leuk. De ene dag ben ik houtworm aan het bestrijden en de andere dag plaats ik roosters of ben ik aan het metselen.
Wij zijn dagelijks bereikbaar, ook buiten kantooruren. Onder onze klanten bevinden zich onder andere restaurants, stallen, kantoren, VVE’s en natuurlijk ook particulieren. De problemen zijn heel divers. Van huismuis tot houtworm. Van kakkerlak tot vliegen. Zitten er gaten in het voegwerk waardoor muizen naar binnen komen? Is er lekkage in de kruipruimte waardoor er motmuggen in de kelder zitten? Dat zijn allemaal problemen waar wij iets aan kunnen doen. En we werken heel discreet. Wanneer we bijvoorbeeld een servicebezoek doen bij een restaurant staat er niet groot “Ongediertebestrijding” op de auto.

Wat maakt Vermex succesvol?
In tegenstelling tot veel van onze collega’s, bieden wij een compleet pakket. Niet alleen voeren wij bestrijdingen uit, maar wij kunnen ook de bouwtechnische weringsmaatregelen uitvoeren. Dus na de bestrijding hoeft u niet óók nog eens een aannemer in te schakelen om de weringsmaatregelen te treffen. Want dáár ligt onze kracht. Bestrijden én preventie. Want preventie is de beste bestrijding. Het is milieu- en diervriendelijker én uiteindelijk een stuk goedkoper,

Ben je lid van meerdere, regionale bedrijfsverenigingen?
Nee, wel van de brancheorganisatie Platform Plaagdierbeheersing Nederland.  Als lid zijn wij altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en regelgeving.

Waarom ben je lid geworden en wat verwacht je er uit te halen?
Wij vinden het leuk om andere ondernemers te spreken en van elkaar te leren. En ik (Alexander) kom uit Maarssen Dorp, dus het is ook gewoon fijn om dorpsgenoten te leren kennen. Je weet nooit of er samenwerkingen uit voortvloeien.

Wat heb je te bieden aan de vereniging en/of aan de leden van Ondernemend Wijdemeren.
Heeft u een bedrijfspand/woning in ons werkgebied? (Wijdemeren/Gooi/Utrecht), wij komen gratis langs voor een inspectie. En mogen wij voor u de eventuele weringsmaatregelen uitvoeren? Dan krijgt u eenmalig 5% korting op de factuur.

Ambieer je een functie in de vereniging Ondernemend Wijdemeren?
We willen op dit moment onze aandacht volledig op Vermex vestigen, maar wie weet in de toekomst.

Zou je relaties willen uitnodigen om eens een bijeenkomst bij te wonen?
Dat hebben we al wel eens gedaan en doen dat zéker nog eens!

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Interview met Alexander Kroon / Vermex Ongediertebestrijding


Het Volvomuseum van Ernst Kasteleijn

By GJFdeJong,

Op Industrieterrein De Zodde in Loosdrecht huist het Volvomuseum van Ernst Kasteleijn. Een bijzonder museum vol oldtimers en andere spullen van het Zweedse merk. Loosdrechter Kasteleijn kan uren praten over zijn pronkstukken. ,,Als ik hier ruimte had voor driehonderd Volvo’s, zouden ze er staan.”

Besmet met het Volvovirus

Tekst: Stijn Keuris
Loosdrecht – Hij weet nog precies wanneer het virus toesloeg. Het was raak toen Ernst Kasteleijn als klein jongetje leerde schrijven. Omdat hij een late leerling was, sloeg hij de eerste klas over en werd hij door een nicht van zijn moeder klaargestoomd voor school. Om de kleine Ernst een beetje enthousiast te maken liet ze hem automerken naar keuze noteren om het schrijven onder de knie te krijgen. En het is echt waar, zegt Ernst, geloof het of niet. Volvo kwam er vier keer vaker in voor dan andere automerken. Niet zo gek als je weet dat hij als klein jongetje regelmatig achter het stuur van de Volvo ‘katterug’ van zijn vader kroop. Uren zat hij daar, in zijn hoofd maakte hij vele reizen. Het Volvovirus sloeg toe. In de garage van zijn ouders begon hij toen hij wat ouder was te sleutelen aan auto’s. Hij leerde steeds meer, ging naar andere garages en kon uiteindelijk het pand in Loosdrecht kopèn. Dat deed hij voor zijn bedrijf, dat verhoogde vloeren en zwembaden bouwt en klassieke Volvo’s restaureert. Daar verdient hij vooral zijn geld mee, het museum is niet commercieel. Maar wel heel erg leuk. “Het museum is vanaf de weg te zien en mensen komen soms aanwaaien”, zegt hij. “Maar er zijn ook bézoekers die van veel verder komen en omrijden. En zelfs buitenlanders, er is iemand speciaal uit Zweden gekomen om te komen kijken voor onderdelen. Voor oude auto’s zijn die steeds lastiger te vinden. Via Facebookgroepen heb ik contact met ‘Volvo-jongens’ over de hele wereld. Zo heb ik iemand uit Japan aan een onderdeel geholpen via een relatie uit Australië. Dat zijn toch leuke dingen, het merk leeft over de hele wereld.” Voor een niet-kenner is het soms lastig te begrijpen waarom iemand zo gepassioneerd is over één merk. Want het gaat Kasteleijn niet om auto’s in het algemeen. Saab, een ander Zweeds merk, interesseert hem maar bar weinig. ,, Vroeger reden huisartsen en tandartsen in Volvo’s”, legt hij uit. ,,Mijn vader was ook huisarts. Saab was voor excentrieke mensen. Kunstenaars, architecten. In de Saab reed de man met de wapperende sjaal, in de Volvo de man met grijze sokken, de lange onderbroek en een pijp in zijn mond. Dat was volgens Volvo zelf ook de doelgroep. Ik voel me niet verbonden met de doelgroep van Saab, maar dat is niet het enige. De techniek spreekt me niet aan, Saab is van huis uit ook een vliegtuigbouwer. De reparaties zijn ook duurder en veel dingen zijn onhandig. Neem de contactsleutel, die tussen de stoelen is geplaatst. Dat is niet zo handig als je honden hebt en ze net lekker hebt uitgelaten. Er komt zo zand in en dan is het kapot. Bij Volvo ligt het heel anders. De Amazone bijvoorbeeld, daaraan sleutelen is net wat moeilijker dan spelen met LEGO, maar het komt in de buurt van een meccanodoos. Toen ik student was liep ik vaak op de sloop rond. Voor een paar tientjes had je een onderdeel te pakken waarmee je je auto weer een “tijdje op de weg hield.”

Spioneren
Door het vele sleutelen werd Kasteleijn meer en meer een kenner. Het gaat volgens hem om trucjes leren. “Dat geldt eigenlijk voor het hele leven, alles bestaat eruit. Maar sommige mensen hebben moeite hun kennis te delen, ik snap daar niets van. Laatst kwam ik iemand tegen die bij een model wist hoe hij een probleem kon oplossen en ik vroeg hem hoe hij het deed. Hij wilde het gewoon niet vertellen! Ontzettend bekrompen, je bent collega’s en helpt elkaar toch? Er kwam onlangs ook iemand hier spioneren, ik zag hem op de camerabeelden lopen om het pand. Ik heb hem gelijk uitgenodigd voor een kop koffie, maar daar had hij dan weer geen tijd voor.” Zelf heeft Kasteleijn een totaal andere houding. Hij helpt mensen graag om hun auto te leren kennen. Bijvoorbeeld door ze mee te nemen naar de werkplaats. ,,Want dan kunnen ze thuis vertellen dat ze ook gesleuteld hebben.” Ook praat hij graag en vindt hij het leuk om groepen die het museum bezoeken uit te leggen waar alles vandaan komt. Maar omdat Kasteleijn ook nog zijn eenmanszaak moet runnen is het museum alleen op zaterdag geopend of op afspraak. Sommige dingen zijn minder leuk, zoals te vaak hetzelfde verhaal vertellen als er veel groepen komen. Maar zeker diefstal hakte erin bij Kasteleijn.

Embleempje
,,Ineens was er een zeldzaam embleempje weg nadat een groep was geweest. Een andere keer was er wat kapot. Ik vind dat onbegrijpelijk. Ik deel hier alles voor bijna niets, sta klaar om iedereen die geïnteresseerd is wat uit te leggen en dan krijg je dit. Eigenlijk moet alles achter glas, maar daar is geen beginnen aan en ik wil dat ook niet.” In de zomer was Kasteleijn in zijn vakantiehuis te vinden. En drie keer raden waar dat staat. Ook op vakantie in Zweden zoekt de Volvo-fanaat altijd naar iets moois voor in het museum of een onderdeel. ,,Maar als ik echt op zoek ga vind ik niets, als ik het even laat struikel ik over de mooie Volvo’s. Ze beginnen in Zweden nu ook wakker te worden. Een oude Volvo is daar veel normaler dan hier. Maar nu begint het om te slaan en wordt men zich bewuster van hoe mooi het is en de culturele en historische waarde.”

Pensioen
Bij zijn Zweedse huis heeft Kasteleijn ook een aantal Volvo’s. De één voor de onderdelen, de ander om in te rijden. Het moet ook wel, het pand in Loosdrecht is lang niet groot genoeg om alles in te bewaren. Het liefst zou Kasteleijn veel meer auto’s tentoonstellen. ,,Als ik hier ruimte had voor driehonderd Volvo’s zouden ze er staan. Maar het scheelt wel met opruimén over een paar jaar. Mijn pensioen zit in het gebouw in Loosdrecht, dus ik ga het uiteindelijk verkopen. Mijn vriendin gaat over zeven jaar met pensioen en ik zal volgen. We vertrekken dan naar Zweden, de mooiste spullen gaan mee en dan richt ik het museum daar weer in.” Zelf rijdt Kasteleijn natuurlijk ook in een Volvo, de 740. Een Zweedse achterwielaandrijver, niet een type dat in een buitenlandse fabriek is gemaakt. Daar is hij niet in geïnteresseerd, wederom omdat deze auto’s minder overzichtelijk te repáreren zijn, ook als er schade is gereden. Volvo heeft de naam een veilige auto te zijn, maar is dat ook echt zo? ,,Zeker”, zegt hij. ,,Ik heb vaak genoeg van mensen gehoord dat na een ongeluk de politie zei dat het maar goed is dat ze in een Volvo zaten. ze hebben de auto’s op druk van buitenaf gemaakt en de meeste ongelukken zijn met duwkracht. De auto zit dan flink in elkaar gedeukt, maar de passagiers zijn bijna altijd ongedeerd. Volvo wil dat er geen doden en eigenlijk ook geen gewonden in hun auto’s vallen. Helemaal zal dat niet lukken, maar het is een mooi streven. En het scheelt ze natuurlijk ook veel geld. Hoe meer er stuk gaat aan de auto, hoe meer de klap daarmee is opgevangen en de passagiers ontzien worden. Als de auto total loss is heb je weer een nieuwe nodig, ze generen zo een nieuwe markt. En door airbags en kreukelzone’s zijn nieuwe auto’s al snel afgeschreven.” Ook de oude Volvo’s zijn nog veilig volgens Kasteleijn. “Al monteer ik wel schijfremmen in plaats van trommelremmen. Dat is dan misschien niet helemaal authentiek, maar wel verstandig. Met nieuwe auto’s heb ik niet zo veel. Teveel elektronica, daar is nauwelijks zelf wat mee te doen als er iets kapot is. Hoe meer er in zo’n auto zit, hoe meer er kapot kan gaan. Je krijgt wel waar voor je geld, met name meer comfort, maar ik kan prima zonder. Het hoeft niet spartaans te zijn, maar al die snufjes interesseren me niet. In mijn auto heb ik een airco, maar ik maak er geen gebruik van. Ik doe gewoon het raam of dak open, dat werkt ook prima.”

Porselein
Omdat de handel in zwembaden en vloeren even wat minder loopt, leeft Kasteleijn nu van het inkopen en verkopen van Volvo’s. Hij is er veel mee bezig, hij denkt zo’n tachtig procent van de dag aan de Zweedse machines. Tussen 2002 en 2006 zat hij voor de VVD in de fractie van de gemeente Wijdemeren. Dat beviel hem maar niets, zijn ambitie om zakelijkheid in de politiek te krijgen liep uit op een teleurstelling. Teveel weerstand, te stroperig. “Als je een bedrijf runt zoals de politiek bedreven wordt, ben je zo failliet. Wel heb ik veel geleerd en weet ik nu hoe ik dingen voor elkaar moet krijgen. Maar ik moet niet denken aan een terugkeer. Ik heb zin in leuke dingen. Zoals mijn voorzitterschap voor de historische kring in Loosdrecht en mijn hobby Loosdrechts porselein. En natuurlijk Volvo’s.”

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Het Volvomuseum van Ernst Kasteleijn


Interview met Fabian Broers / Rosco Catering Hilversum

By GJFdeJong,

In de Brasserie op het prachtige Landgoed Zonnestraal ontvangt Fabian Broers ons om kennis te maken met de heerlijke lunchgerechten en vertelt enthousiast over de vele catering activiteiten op meerdere locaties in Hilversum en omstreken die Rosco catering Hilversum dagelijks verzorgt. Ook krijgen we een stukje geschiedenis mee tijdens de rondleiding naar de verschillende evenementen zalen die via Rosco Catering in het sanatorium te huur zijn.

Sinds wanneer ben je lid?
In september 2015 ben ik lid geworden. Mijn eerste bijeenkomst was bij de Gemeente Wijdemeren, die ik niet alleen mocht verzorgen met de catering maar ook zelf heb bezocht. Ondanks dat ik niet een echte netwerker ben, voelde ik me direct op me gemak en had snel leuke gesprekken met andere ondernemers.
Voldoende redenen voor mij om een lid te worden.

Wat voor soort onderneming heb je en waarom heb jij gekozen voor het ondernemerschap?
Wij hebben een heel divers cateringbedrijf of het nou gaat om luxe diners, openingen, recepties, barbecues of het verzorgen van de dagelijkse lunch. Ook hebben wij bij een aantal opdrachtgevers een bedrijfsrestaurant in het gebouw. Sinds 2 jaar zijn wij ook de troste eigenaar van Brasserie en Congrescentrum Zonnestraal. Op Landgoed Zonnestraal te Hilversum waar we nu zitten, verteld Fabian. Rosco Catering zelf bestaat al 25 jaar in Utrecht (oorspronkelijk uit Maarsen) ik heb daar vroeger zelf altijd gewerkt, en ik ben op mijn 23e gestart in 2010 in ’t Gooi. Samen gaan we het hele land door voor onze opdrachtgevers.
Op dit moment heb ik 13 personeelsleden vast in dienst. Mijn vrouw werk inmiddels ook mee in het bedrijf en begeleid ons personeel en doet de administratie.
In Brasserie Zonnestraal kunnen klanten terecht voor een lekker drankje, lunch en bieden wij veel maatwerk aan. Bijvoorbeeld met onze zaalverhuur; Die wordt gebruikt voor Tv-opnamen, trouwlocatie, zakelijke bijeenkomsten, bedrijfsfeesten, productpresentaties en congressen. bijna alles is mogelijk. De Brasserie is open van maandag-vrijdag van 10:00-17:00 uur en zondag tussen 12:00-17:00 uur. Op zaterdag zijn we alleen geopend voor feestjes.

Wat is je ideale klant?
Klanten die continuïteit bieden, zegt Fabian. De vraag maakt niet uit, voegt hij toe. Wij hebben liever een klant waar we elke dag de catering mogen verzorgen dan dat we ergens 1 keer mogen komen voor een groot feest of opening. Maar gelukkig hebben we de luxe dat we het beide hebben.

Ben je lid van meerdere regionale bedrijfsverenigingen?
Ja ik ben ook lid van BV Hilversum.

Waarom ben je lid geworden en wat verwachten je er uit te halen?
Naast het onderhouden van mijn relaties in Wijdemeren wil ik graag ook nieuwe contacten opdoen en mogelijk mijn klantenkring uitbreiden.

Wat heb je te bieden aan de vereniging en/of aan de leden van Ondernemend Wijdemeren.
Wij bieden onze collega ondernemers graag 10% korting op een evenement of bijeenkomst op Landgoed Zonnestraal. Ook kom ik graag bij u op de koffie om te kijken of wij op het gebied van catering iets voor elkaar kunnen betekenen.

Heb je nog ideeën voor onze vereniging of zijn er zaken die je mist?
Nee, ik vind de diversiteit die jullie bieden aan activiteiten en de gezelligheid belangrijk.

Ambieer je een functie in de vereniging Ondernemend Wijdemeren?
Nee op dit moment niet, ik kom elke dag al tijd te kort.

Zou je relaties willen uitnodigen om eens een bijeenkomst bij te wonen?
Ja zeker, dat zal ik de volgende keer zeker doen!

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Interview met Fabian Broers / Rosco Catering Hilversum


Interview met Maeike Woelinga en Joris Klompé / Scheepsrechtadvocaten

By GJFdeJong,

Op een zonnige dinsdagmorgen waren Gert en Ramona te gast bij Scheepsrechtadvocaten.
De heer mr. Joris Klompé en collega mevrouw mr. Maeike Woelinga vertelden vanuit hun prachtige kantoorlocatie aan de Oud Loosdrechtsedijk over hun praktijk Scheepsrechtadvocaten.

Sinds wanneer zijn jullie lid?
Wij zijn afgelopen zomer lid geworden van de vereniging op advies van bestuurslid Jacob van de Meulen, verteld de heer Klompé.

Waar staat Scheepsrechtadvocaten voor en waarom heeft u gekozen voor het ondernemerschap?
Bij Scheepsrecht Advocaten werken in de nautische advocatuur gespecialiseerde advocaten, met specialistische kennis van de (binnen)scheepvaart, de zeilchartervaart en watersportindustrie. Scheepsrecht Advocaten behartigt op professionele en persoonlijke wijze de belangen van cliënten in de beroepsvaart en de watersport, zowel ondernemers als particulieren. Scheepsrecht Advocaten onderhoudt relaties met onder meer Kantoor Binnenvaart, HISWA Vereniging en BBZ.
Scheepsrecht Advocaten is in 2011 opgericht door nautisch advocaat mr. Joris Klompé, nadat hij al meer dan tien jaar in toenemende mate deze ‘natte doelgroep’ had bijgestaan. In 2014 is mr. Maeike Woelinga, afkomstig van brancheorganisatie Hiswa, het kantoor komen versterken.

Wat is jullie ideale klant?
Juist de mix van casus/klant maakt ons werk leuk.

Zijn jullie lid van meerdere regionale bedrijfsverenigingen?
Nee, maar wij zijn partner (supplier) van branchevereniging HISWA Vereniging.

Waarom zijn jullie lid geworden en wat verwachten je er uit te halen?
Wij vinden het een goed initiatief en zoals ik al aangaf heeft het enthousiasme van Jacob van der Meulen de doorslag gegeven!

Wat hebben jullie te bieden aan de vereniging en/of aan de leden van Ondernemend Wijdemeren.
Wij bieden juridische ondersteuning op het gebied van de watersport, bijvoorbeeld bij vergunningen, aan- en verkoop pleziervaartuigen etc., maar ondernemers/particulieren kunnen bij ons ook terecht voor vragen op ander gebied zoals huurrecht en arbeidsrecht e.d.

Heb je nog ideeën voor onze vereniging of zijn er zaken die je mist?
Het aanbod lijkt me voldoende maar het lijkt mij heel erg leuk om eens gastspreker te zijn, aldus heer Klompé.

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Interview met Maeike Woelinga en Joris Klompé / Scheepsrechtadvocaten


Interview met Freek Zeldenrijk / Screen4all

By GJFdeJong,

Soms is het tijd voor wat anders, dacht Freek toen hij zijn hobby zag omslaan in een businessmodel. Ondernemer Freek Zeldenrijk die naast het maken van de beste gehaktballen van ’t Gooi en omstreken nog een bedrijf is gestart met zijn goede vriend Maarten van de Bunt. Onder het genot van een heerlijk balletje vertelt Freek over hun concept Screen4all.

Sinds wanneer ben is Screen4all lid geworden van Ondernemend Wijdemeren?
Wij zijn vorig jaar lid geworden, vertelt Freek. Eigenlijk heel simpel, want ook ik had veel contact met Wieco Boonstra van de evenementencommissie en ben door hem overgehaald!
Ook een duwtje van Ron Kruiswijk gaf de goede richting aan. Natuurlijk werken wij met Screen4all veel in Wijdemeren zelf, maar het enthousiasme van Wieco gaf de doorslag, aldus Freek.

Hoe is Screen4all ontstaan en wat heeft Screen4all te bieden?
Zes jaar geleden startten Maarten en ik Screen4all, en begonnen met het uithangen van schermen op locaties waar mensen even staan te wachten. Op die schermen zorgen wij voor een aantrekkelijke, efficiënte manier van adverteren, informeren en entertainen. Deze schermen hangen in winkels, horecabedrijven en sportscholen. Bijvoorbeeld in Hilversum, Loosdrecht, Maartensdijk en Laren.

Later kregen we de kans om dit uit te breiden met buitenreclamelocaties. Deze zuilen zijn prominent aanwezig op alle invalswegen van de Gemeente Wijdemeren. Er staan acht City Signs met de mogelijkheid om te adverteren met posters op A0 formaat. Twee van de zuilen zijn inmiddels voorzien van een LED scherm, uitermate geschikt voor actiematig gebruik. Wij onderscheiden ons door korte afspraken te bieden. Adverteren per week of per maand, zonder contracten of lange looptijden.

Prijsvoorbeeld (ex btw): De binnenschermen op wachtlocaties vanaf 75,- euro per maand.
De posterzuilen 90,- euro per locatie per maand.
De LED zuilen 50,- euro per week.

Wat is de ideale klant van Screen4all?
Uiteraard een tevreden klant, zegt Freek.

Is Screen4all lid van meerdere regionale bedrijfsverenigingen?
Nee, alleen van Ondernemend Wijdemeren.

Waarom is Screen4all lid geworden en wat verwacht het bestuur er uit te halen?
Wij hopen naast het netwerken meer naamsbekendheid te creëren en dat we in de regio steeds meer ondernemers kunnen enthousiasmeren voor onze buitenreclame en/of narrowcasting!

Wat heeft Screen4All te bieden aan de vereniging en/of aan de leden van Ondernemend Wijdemeren.
Voor de leden is er in de maand maart (of april, afhankelijk van plaatsing) 15% korting.

Ambieer jij namens Sreen4all een functie in de vereniging Ondernemend Wijdemeren?
Nee, al mogen jullie het altijd vragen voor eenmalige acties. Als ik kan help ik graag natuurlijk!

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Interview met Freek Zeldenrijk / Screen4all


Iedereen doet mee – Werkgevers en participatie

By GJFdeJong,

De gemeente Wijdemeren streeft ernaar dat alle inwoners, ongeacht leeftijd, fysieke situatie of culturele achtergrond, naar vermogen deel kunnen nemen aan de arbeidsmarkt. Dit heet de inclusieve arbeidmarkt. Om dit te realiseren, werken we samen met ondernemers in onze gemeente. Vanuit de landelijke overheid wordt nogal wat verwacht van de werkgevers, op het gebied van de inclusieve arbeidsmarkt. Om de werkgevers te ondersteunen, is het WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek opgericht.

Van werkgevers wordt gevraagd dat zij werkplekken beschikbaar stellen voor mensen die economische of sociale ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld voor mensen met een beperking (lichamelijk, sociaal, verstandelijk, psychisch) voor wie het lastig is om mee te doen in de samenleving. Werkgevers zijn vaak bereid om een werkplek beschikbaar te stellen. Maar dan blijkt het een heel geregel, naast de gewone dagelijkse werkzaamheden en zitten zij met vragen. Zij kunnen hiervoor terecht bij het WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek (WSP).

WerkgeversServicepunt

Het WSP fungeert als aanspreekpunt voor vragen over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het werven van personeel. Daarnaast zijn de medewerkers op de hoogte over de snelveranderende wet- en regelgeving en subsidiemogelijkheden. Ook kunnen zij bemiddelen in vraag en aanbod van werk. Het WSP biedt werkgevers kosteloos deze ondersteuning. Is een kandidaat eenmaal geplaatst. Ook dan blijft het WSP betrokken.

Ondersteuning nodig?

Heeft u ondersteuning nodig, of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het WSP via (035) 35 03 174.

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Iedereen doet mee – Werkgevers en participatie


Interview met Willem de Leeuw / Gizmo Retail b.v.

By GJFdeJong,

Op de nieuwe locatie van Gizmo Retail b.v. werden wij zeer gastvrij ontvangen door directeur
Willem de Leeuw. Een gedreven retailondernemer met passie voor elektronische gadgets en niet zomaar gadgets maar waar je ogen van open gaan!
Gert en Ramona krijgen een rondleiding in de showroom waar Willem enthousiast de gadgets laat zien van alle exclusieve merken. Met bewondering valt direct hun blik op de kwalitatieve muziekinstallaties geïnspireerd op jaren’50. Een installatie met platenspeler waar je de tijd van vroeger met de kwaliteit van nu weer in huis haalt. Hoe gaaf!

Sinds wanneer ben je lid?
In het najaar van 2014 werd ik geënthousiasmeerd om lid te worden en dat heb ik meteen gedaan. Temeer omdat ik al veel betrokken ben bij veel lokale evenementen en ik niet meer om Ondernemend Wijdemeren heen kon.

Wat voor soort onderneming heb je en waarom heb jij gekozen voor het ondernemerschap?
Gizmo Retail b.v. is een distributeur van elektronische gadgets van exclusieve merken.
Ik heb het bedrijf gekocht in 2012 van de vorige eigenaar welke gevestigd was in het Noorden van het land. In 2012 begonnen op het Noordereinde in ‘s Graveland maar eind vorig jaar zijn we verhuisd naar ons nieuwe pand op de Cannenburgerweg. Het magazijn en servicecentrum zijn gevestigd in Diemen. Verder hebben wij vier medewerkers in de buitendienst. Vanaf de overname is er een hoop veranderd, vertelt Willem; vooral in het assortiment, daarvan is 10% gebleven en de overige 90% is geheel vernieuwd. Ik ben altijd opzoek naar opvallende producten. In 1995 ben ik als zelfstandige begonnen in de consumenten elektronica branche. De keus om in 2012 Gizmo Retail b.v. over te nemen was ook opvallend in de tijd van crisis maar wij blijven continue groeien, aldus Willem. Creatief zijn, sterk voorraadbeheer, snelheid in leveren en antwoorden en een goede service maken naast onze exclusieve merken het verschil in deze tijd.

Hoe is de naam Gizmo eigenlijk ontstaan?
Heel simpel, zegt Willem. Gizmo is Latijnse woord voor Gadgets!

Wat is je ideale klant?
Mensen die vrolijk worden van het zaken doen met Gizmo Retail en tevreden zijn over ons en onze producten. En gelukkig hebben we er daar heel van!

Ben je lid van meerdere regionale bedrijfsverenigingen?
Nee, ik ben bewust lid geworden omdat ik ook hier ben gevestigd en woonachtig ben in de regio. Sterker nog, ik woon hier om de hoek! Feitelijk wil ik meer binding creëren met andere lokale ondernemers.

Wat heb je te bieden aan de vereniging en/of aan de leden van Ondernemend Wijdemeren.
Mijn “Ledenvoorledenactie” De beste prijs voor alle relatiegeschenken en kerstpakketten, wij ontzorgen u! Hoe? Bel en u zult het ervaren.

Heb je nog ideeën voor onze vereniging of zijn er zaken die je mist?
“Ik zit nog tekort bij de club om daar een oordeel over te hebben. Maar heb ik ideeën dan gaan jullie deze zeker horen”.

Ambieer je een functie in de vereniging Ondernemend Wijdemeren?
Ambiëren is niet het juiste woord, maar ik sluit helemaal niets uit.

Zou je relaties willen uitnodigen om eens een bijeenkomst bij te wonen?
“Als ik een geïnteresseerde relatie heb die dit als meerwaarde ziet zal ik dit zeer zeker doen. Echter opereer ik meer landelijk en internationaal dus mijn relaties komen in het algemeen niet uit onze regio.”

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Interview met Willem de Leeuw / Gizmo Retail b.v.


Factuurfraude is nog steeds booming business.

By GJFdeJong,

Geachte heer/mevr.

Door middel van deze brief informeren wij u over factuurfraude. Wij verzoeken u kennis te nemen van de inhoud en deze bekend te maken onder uw leden / werknemers.

Factuurfraude is nog steeds booming business.

Al meerdere keren is in de media bekend gemaakt dat ondernemers geconfronteerd worden met factuurfraude en spooknota’s. De factuur en/of spooknota wordt dan door de (onoplettende) ondernemer overgemaakt naar het vervalste rekeningnummer. Ondanks deze signalen worden ondernemers nog steeds bestookt met vervalste facturen die veel gevallen gewoon worden overgemaakt. Het gaat om vele miljoenen euro’s.

Alleen al in Midden-Nederland werden het afgelopen jaar 9 ondernemers voor meer dan een miljoen euro opgelicht. Ondernemers, medewerkers van financiële afdelingen en/of gemeenteambtenaren betalen deze vervalste rekeningen en komen er later pas achter dat er iets niet klopt. Dan zijn de vervalste rekeningen inmiddels opgeheven en kan het geld niet meer achterhaald worden.

Factuurfraude is een hardnekkig probleem en blijkbaar moeilijk te herkennen. De oplichter maakt dankbaar gebruik van de “het moet gisteren klaar zijn” cultuur, waar bijna elke onderneming last van heeft en waardoor de aandacht bij het betalingsverkeer kan verslappen. De ondernemer is en blijft echter zelf verantwoordelijk voor zijn acties.

Uit analyse van de aangiften die tot dusver bij de politie binnenkwamen bleek dat alle vervalste facturen via de post waren verzonden en waarvan, zo later bleek, het bankrekeningnummer was veranderd. Hierdoor kwamen betalingen terecht op de gewijzigde bankrekeningen en niet op de bankrekening van de leverancier. Ook zijn er gevallen bekend dat de oplichter blanco (voorbedrukt) papier met logo van het bedrijf zelf had gebruikt.

De politie doet alles, wat in haar macht ligt om de daders op te sporen, maar moet ook constateren dat ondanks het succesvol opsporen van de daders, het probleem niet minder wordt. Daders uit heel Europa houden zich hiermee bezig. Om het tij te keren en de factuurfraude te stoppen, is het nodig dat de ondernemer weet onder welke omstandigheden het gebeurt en hoe hij factuurfraude kan herkennen. Daarom wordt in deze brief gedetailleerd ingegaan op de vraag:” wat houdt factuurfraude precies in en wat kan ik doen om het te voorkomen?”.

Facturen worden onderschept.
De oplichters vissen de facturen uit de post. Dit kan gebeuren op het PostNL distributiecentrum of door de postbode tijdens zijn ronde of uit het vak van het (bedrijf) postbusnummer. Het komt ook voor dat de facturen uit de brievenbus van het bedrijf gehengeld worden. Kortom, u doet uw facturen op de post en op de een of andere manier worden die dan onderschept voordat deze bij uw klanten terechtkomen.

Uw rekeningnummer wordt veranderd. Uw onderschepte facturen worden m.a.w. professioneel bewerkt in die zin dat uw rekeningnummer gewist en vervangen wordt door dat van de oplichters. Uw klant die dat niet merkt, maakt het geld over naar de verkeerde rekening. Onfortuinlijk natuurlijk, want u heeft uw geld niet en uw klant wil of kan niet zomaar nog een keer aan u betalen. De wijzigingen worden op verschillende manieren aangebracht. Soms wordt de originele factuur ingescand en met speciale software bewerkt waardoor het mogelijk is een ander rekeningnummer onzichtbaar over het originele nummer te plakken. Soms hebben de oplichters op de een of andere manier blanco postpapier van het bedrijf in handen gekregen. In andere gevallen wordt een begeleidende brief bijgevoegd (in de Engelse taal) waarop is aangegeven dat het rekeningnummer is gewijzigd en in een aantal gevallen worden de facturen van een stempel voorzien waarmee wordt aangegeven dat het rekeningnummer is gewijzigd.

Ook omgekeerd mogelijk!
U betaalt een leverancier en pas later blijkt dat zijn factuur onderschept is. U heeft dan op een verkeerde rekening betaald. Uw leverancier is dan niet betaald en kan dus eisen dat u ‘opnieuw’ betaalt, zij het uiteraard dan op de juiste rekening.

Vooral aannemers worden gedupeerd.
Het lijkt erop dat ‘aannemers’ een gewilde doelgroep is voor de oplichters. Wellicht is dat zo omdat die veelal grote bedragen factureren aan voornamelijk ‘eenmalige klanten’.

Tip aan debiteuren.
Wees vooral alert bij de betaling van de eerste factuur van een ondernemer / aannemer. Het rekeningnummer van die ondernemer / aannemer zit dan nog niet in uw betaalsysteem. Er kan dus nog een verkeerde link gelegd worden tussen de begunstigde die u ingeeft en het vervalste rekeningnummer. Dit geldt natuurlijk voor elke eerste nieuwe leverancier.

Moeten banken die link niet checken?
In het verleden waren banken inderdaad verplicht om het rekeningnummer en de tenaamgestelde te checken. Bleek dan achteraf dat die link niet klopte, dan kon u tot voor kort eisen dat de bank uw geld terugstortte. Met de invoering van IBAN geldt dat niet meer. M.a.w. u kunt het nu uw bank niet meer verwijten. Welke naam u opgeeft, maakt geen verschil meer. De bank moet er alleen voor zorgen dat het geld terechtkomt op de opgegeven rekening. Dat het rekeningnummer vervalst werd, kunt u de bank niet verwijten.

Van wie is die ‘valse’ rekening?
De bank moet u natuurlijk wel kunnen vertellen wie de tenaamgestelde was van die rekening, maar dat is dan ook alles. Andere persoonlijke gegevens zoals achtergrond, strafblad, enz., mogen banken niet opvragen en ook niet registreren. De banken kunnen zich echter wel verbeteren door scherper te zijn bij het openen van rekeningen op basis van mogelijk gebruikte vervalste (Europese) identiteitsbewijzen.

Vermijdt problemen, pas uw workflow aan.

Voor de leverancier:

  1. Verstuur uw factuur (ook) digitaal
  2. Lukt dat niet, breng dan de factuur zelf naar het postkantoor en laat het niet ophalen.
  3. Spreek met de klant af op welk rekeningnummer hij moet betalen. Dat kan bv aangegeven worden via email.
  4. Op de factuur kan in de vrije tekst het rekeningnummer worden herhaald.

Voor de afnemer (debiteuren)

  1. Check altijd het rekeningnummer. Is het rekeningnummer gewijzigd? Raadpleeg dan eerst uw leverancier voordat u de rekening betaalt en/of de wijziging doorvoert in de financiële administratie (betaalsysteem).
  2. Vraag om de factuur door te mailen. Komt het een en ander niet overeen of heeft u niets om mee te vergelijken, vraag dan voor alle zekerheid om de factuur door te mailen. Die elektronische post kan niet onderschept worden. Blijkt dat het nummer op de papieren factuur vervalst werd, dan weet u hoe laat het is.
  3. Controleer of de afzender van een verdachte factuur staat vermeld bij het    

Steunpunt Acquisitiefraude

O.Lammers.

Teamleider Finec.

  Filed under:
  Comments: Reacties uitgeschakeld voor Factuurfraude is nog steeds booming business.